ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΗ #1: ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΟΥ ΘΥΜΟΥ



Το βιβλίο "Το Δώρο του Θυμού" ήταν στη λίστα με τα βιβλία που θέλω να διαβάσω μέσα στο 2019 (λεπτομέρειες εδώ) και έμελλε να είναι τελικά και το πρώτο που θα ολοκλήρωνα. Το έφερε η μητέρα μου δώρο στον άντρα μου τα Χριστούγεννα, χωρίς να ξέρει ότι θέλω και εγώ να το διαβάσω, και όλο αυτό το ένιωσα σαν μη τυχαίο φυσικά, οπότε και ανταποκρίθηκα στο 'κάλεσμα' τόσο του βιβλίου όσο και ... του σύμπαντος, ναι, καλά ακούσατε, του σύμπαντος! 

*

Σίγουρα όλοι, ή έστω οι περισσότεροι από εμάς, κουβαλάμε, είτε το συνειδητοποιούμε είτε όχι, πολλούς και διάφορους μικρούς και μεγάλους θυμούς που εκκολάπτουμε και κάποια στιγμή εκτοξεύουμε από εδώ και από εκεί, χωρίς πολλή σκέψη και φιλτράρισμα. Ο εγγονός του Mahatma Gandhi, Arun Gandhi, έρχεται με το βιβλίο του να μας μιλήσει, μέσα από τα προσωπικά του βιώματα πλάϊ στον παππού του και με διάφορες σχετικές ιστορίες, με πολλή αγάπη για το θυμό που όλοι -για διαφορετικούς ο καθένας λόγους- νιώθουμε μέσα μας, που δεν είναι παρά ένα ακόμα συναίσθημα, ένα συναίσθημα του αφρού, κάτω από τον οποίο βρίσκεται η πραγματική του συναισθηματική αιτία: ο πόνος, ο φόβος, η αγωνία και ούτω καθεξής. 

Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε 11 κεφάλαια, 11 μαθήματα ζωής του μεγάλου Mahatma Gandhi, στα πλαίσια της φιλοσοφίας του για τη μη βία και του δια βίου του αγώνα για την ελευθερία, την ισότητα και την ειρήνη. Ο θυμός στο βιβλίο αυτό απενοχοποιείται και ορίζεται ως ένα συναίσθημα δυνατό και θετικό που μας κινητοποιεί και μας ωθεί στην αλλαγή, αρκεί να γνωρίζουμε συνειδητά τον ωφέλιμο, για εμάς τους ίδιους και συνεπώς και για τους γύρω μας, τρόπο έκφρασης και αξιοποίησής του. Σε κάθε άλλη περίπτωση ο θυμός είναι βία, γεννά τη βία, την ανακυκλώνει, την συντηρεί και την διαιωνίζει.

Το Δώρο του Θυμού είναι γραμμένο απλά και μιλά κατευθείαν στην καρδιά, για αυτό και είναι και τόσο συγκινητικό. Αγγίζει ζητήματα για τα οποία σίγουρα όλοι μας έχουμε κατά καιρούς προβληματιστεί, ζοριστεί, στεναχωρηθεί, θυμώσει, νιώσει ενοχές και πάει λέγοντας. Είναι ένα βιβλίο που μπορεί να λειτουργήσει ως πυξίδα στο χάος, τη μοναξιά, τη θλίψη, τη δίνη και την απελπισία που κουβαλά η εποχή που διανύουμε, μέσα σε έναν καθόλα εύθραστο κόσμο. Είναι ένα βιβλίο- μαξιλάρι. Ένα βιβλίο Ανακούφιση. Και ένα βιβλίο Ελπίδα, όπως άλλωστε Ελπίδα ήταν και ο ίδιος ο Gandhi με την ύπαρξη, τον τρόπο ζωής και τους αγώνες του.

Αν δεν γνωρίζετε πολλά πράγματα για τη φιλοσοφία και τη ζωή του Gandhi (όπως δεν γνώριζα και εγώ), το βιβλίο αυτό είναι μια καλή αρχή, μια όμορφη και απλή εισαγωγή σε ένα τόσο ενδιαφέρον κομμάτι της Ιστορίας με το τόσο τεράστιο αποτύπωμα στη ζωή του Σήμερα. Αν είστε ένας θυμωμένος άνθρωπος, το βιβλίο αυτό είναι εδώ για να σας ανακουφίσει, να σας καθησυχάσει και να σας δείξει τρόπους διαχείρισης και χρήσης του συναισθήματος που κουβαλάτε. Αν θέλετε να βρείτε γαλήνη και απάγκιο, το βιβλίο αυτό είναι Φωλιά. Αν θέλετε να κάνετε δώρο ένα βιβλίο σε κάποιο αγαπημένο πρόσωπο που περνά δύσκολα, Το Δώρο του Θυμού θα είναι ένα δώρο που θα εκτιμηθεί. Αν θέλετε να βοηθήσετε τον εαυτό σας να πάει θεραπευτικά και συναισθηματικά παραπέρα, τότε κάντε του δώρο Το Δώρο του Θυμού.

Θα μπορούσα να γράψω πολλά ακόμα, καθώς το βιβλίο αυτό μου ανακινείσαι πολύ σοβαρά προσωπικά μου κομμάτια προς επεξεργασία και με συγκίνησε βαθιά. Με πέτυχε σε μία φάση που ήθελα να αγοράσω βιβλία, πολλά πολλά βιβλία (ενώ έχω άπειρα αδιάβαστα ακόμα), και καλλυντικά, πολλά πολλά καλλυντικά (ενώ έχω άλλα τόσα και από αυτά). Να αγοράσω απλά για να αγοράσω και να έχω. Και δεν μπορούσα γιατί δεν είμαι σε φάση εξόδων αυτή τη στιγμή. Και θύμωνα. Με τον εαυτό μου, με την κατάσταση. Μιζέριασα. Και μετά ήρθε Το Δώρο του Θυμού. Και μου θύμισε ότι και η σπατάλη ακόμα φέρνει θυμούς και οι θυμοί βία. Και μου θύμισε ότι δεν θέλω να ζω με θυμό, με βία, περιστοιχισμένη από άπειρα πράγματα που δεν χρειάζομαι και δε θα μπορέσω ποτέ να χρησιμοποιήσω ακριβώς επειδή θα είναι τόσα πολλά. Μου θύμισε τον κορεσμό, το αίσθημα του ανικανοποίητου, της μειονεξίας και άρα και του θυμού που φέρνει η καταναλωτική μανία. Μου θύμισε ότι τίποτα από όλα αυτά δεν αξίζει μπροστά στην αλήθεια της καρδιάς μου. Μου θύμισε εμένα και το δρόμο μου και το ευχαριστώ.

***

Αυτά τα "ολίγα" από εμένα για Το Δώρο του Θυμού. Είναι ένα βιβλίο που αξίζει και μέσα από το οποίο ο καθένας θα βρει διάφορα, χαμένα ίσως, κομμάτια του παζλ του εαυτού του και του ταξιδιού του στη ζωή.

Σας φιλώ,

αμελί ❤

Σχόλια